Veden ja jäteveden laskutus alkaa elokuussa

Laskutamme veden ja jäteveden ensimmäisen kerran elokuun alussa. Laskutus perustuu tähän mennessä toteutuneen kulutukseen, ja tulee kaikille joiden mittarit ovat jo näkyvissä Digitan palvelussa.

Kesälomien takia on myös hiukan viiveitä mittareiden lisäyksessä palveluun, joten joillakin liittyjillä voi kestää kauemmin kuin kolme viikkoa asennuksen jälkeen, ennen kuin tunnukset tulevat ja mittarit näkyvät palvelussa. Mikäli ette saa laskua elokuun ensimmäisen viikon aikana, johtuu tämä silloin todennäköisesti siitä että mittari ei vielä löydy palvelusta.


Tämän ensimmäisen laskun jälkeen siirrymme kvartaalikohtaiseen laskutukseen, joka tarkoittaa että seuraava lasku tulee lokakuun alussa ja koskee aikajaksoa elo-syyskuu (tai mikäli mittari ei vielä näy palvelussa, kulutus tähän mennessä). Tämän jälkeen laskutus tapahtuu joka kolmas kuukausi kulutuksen mukaisesti.

Päivitämme tietoa kotisivuille kun projekti etenee, ja mikäli tulee kysyttävää vastaamme mielellään niihin.

Hälytysasetukset ja vikailmotukset

Tiedoksi että OmaVesi-palvelussa voi myös asettaa hälytystoiminnon, jolloin järjestelmä ilmoittaa sähköpostitse mikäli palvelu tunnistaa mahdollisen vian.

Asetukset voi jokainen itsee säätää ”Hälytykset”-osiossa:

Hälytyssivulle näet mahdolliset hälytykset ja mikäli ne ovat kuitattu. Tavallinen hälytys on ”Kulutus (short aikaväli)”, joka ilmenee esimerkiksi silloin kun mittarin läpi kulkee suuri määrä vettä lyhyellä aikavälillä. Tällainen ilmoitus voi siis tulle esimerkiksi paljua tai uima-allasta täyttäessä.

Hälytysasetuksissa voit antaa sähköpostiosoitteen, ja toivotut hälytykset jotka haluat järjestelmän sinne lähettävän:

Vikailmoitukset

Huomioi myös että mikäli muita vikoja ilmenee, ja otatte yhteyttä mahdollisessa vikatilanteessa, on aina hyvä tarkistaa seuraavat seikat ennen yhteydenottoa:

  • Pumpun hälytysvalo (tämä näkyy pimeällä suhteellisen valoisana, mutta vian sattuessa valo on erittäin kirkas)
  • Tarkista sulake ja vikavirtasuoja

Valokuituliittymän laskutus ja toteutus

Valokuituhankkeen suunnitelmat ovat siirtymässä viimeiseen vaiheeseen.
itse rakennustyö käynnistyy heti vesihuoltoprojektin päätettyään, näillä näkymillä syyskuussa 2020. 

Lähetämme jäsenhakemuksen tehneille lähipäivinä lasku liittymismaksusta. Liittymismaksu sisältää kaikki materiaalit ja laitteet, sekä valokuidun asentamisen kiinteistön ulkoseinälle saakka. Sisäkaapelin hitsaukset kuuluvat myös osuuskunnalle, mutta kaapelin läpivienti talon sisälle ja asennukset talon sisällä jäävät tilaajalle.

Sisätyön kustannus perustuu tuntiveloitukseen ja riippuu mm. päätelaitteen halutusta sijainnista. Tuntihinta on n. 60€/tunti/asentaja (+alv 24%). Kiinteistökohtaisesta työstä voi todennäköisesti saada kotitalousvähennystä.

Vesiosuuskunnan jäsenille kaikki maanrakennustyöt sisältyvät liittymismaksuun. Ei-jäsenille joudumme veloittamaan yli 100m aurauksesta tai muulla tavalla kuin auraamalla toteutetusta työstä erikseen.
Päivitämme tietoa tänne kun projekti etenee, ja mikäli tulee kysyttävää vastaamme mielellään. Tiedotuksia saapuu myös osoitteesta vvok (a) sistonen.net jatkossa, joten varmistathan ettei tiedote ole mennyt roskapostiin lisäämällä osoite ”luotetut lähettäjät”-listallesi.

Mukavaa kesän jatkoa toivottaa Vestran Vesiosuuskunta.

Vesimittarit ja OmaVesi-palveluun kirjautuminen

Vesimittarit

Vesiosuuskunnan vesimittarit ovat liitetty Digitan OmaVesi-palveluun, jonka kautta jokainen kiinteistö voi seurata omaa kulutustaan verkkopalvelun kautta.

Huomio! Vesimittarissa tulee näkyä kulutus välittömästi kytkennän jälkeen, kun vesi on sen läpi alkanut kulkemaan. Jos mittari ei näytä mitään tai vain nollia, olethan yhteydessä asian tiimoilta piakkoin.

OmaVesi-palvelu

Osuuskunta tulee lähipäivinä aloittamaan tunnuksien lähetyksen kiinteistöille, osuuskunnan sähköpostitietojen perusteella. Mikäli toivot sähköpostiosoitteen muutosta, tai kirjautumistunnuksia ei ole sinulle tullut kolmen viikon sisällä mittarin asennuksesta, ole yhteydessä Jonathan Sistoseen: vvok(at)sistonen.net.

Uudet tunnukset saapuvat osoitteesta: no-reply@app.omavesi.fi (varmista myös ettei viesti ole mennyt roskasähköpostiin ennenkuin olet yhteydessä mikäli et ole saanut tunnuksia) Sähköpostissa on linkki kirjautumiseen, jolloin voit asettaa tilille oman salasanan.

Esimerkki sähköpostikutsusta ja kirjautumisesta:

Otsikko

Sähköposti avattuna

Huomioi että käyttäjätunnus on aina sähköpostiosoite.

Salasanan asetussivu

Palvelun etusivu

Raporttinäkymä

Hälytyssivu